Συμβούλιο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας Κύπρου


Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση, του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC – European Transport Safety Council), που εκδόθηκε τον Ιούνιο 2016, κατά το έτος 2015, 26,300 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σύγκριση με 25,970 το έτος 2014, που σημαίνει σημειώθηκε μια αύξηση σε ποσοστό 1%.
Μόνο εννέα χώρες είχαν μείωση στους οδικούς θανάτους, μεταξύ 2014 – 2015, με πρωτοπόρο τη Νορβηγία, που κέρδισε το βραβείο PIN, όπου ο αριθμός των οδικών θανάτων μειώθηκε κατά 20%. Ακολουθούν η Ιρλανδία και η Εσθονία με μείωση κατά 14% και η Λετονία με τη Λιθουανία με μείωση κατά 11%.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών απονέμει κάθε χρόνο το βραβείο PIN στη χώρα που επιδεικνύει την υψηλότερο δείκτη πολιτικής υπευθυνότητας στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, οι οδικοί θάνατοι μεταξύ 2010 – 2015 στην Ε.Ε. των 28 Κρατών – Μελών παρουσίασαν μια μείωση σε ποσοστό 17% (αντί 29%, που ήταν ο στόχος), που ισούται με ένα μέσο όρο ετήσιας μείωσης, σε ποσοστό 3.6%.
Επομένως, βάσει της έκθεσης, επιβάλλεται να επέλθει μια ετήσια μείωση κατά 6.7% για την περίοδο 2010 – 2020 για επίτευξη του στόχου της δεκαετίας για μείωση κατά 50%.
Ωστόσο, όπως επισημαίνεται, η αύξηση που παρουσιάστηκε κατά το έτος 2015 σημαίνει, ότι ο αριθμός των οδικών θανάτων θα πρέπει να μειωθεί με ταχύτερους ρυθμούς, για επίτευξη του στόχου. Αυτό σημαίνει ότι μεταξύ 2016 – 2020 θα πρέπει να επέρχεται μια ετήσια μείωση σε ποσοστό 9.7%. Το γεγονός ότι είχαμε 20,580 πιο λίγους οδικούς θανάτους στην Ε.Ε. μεταξύ 2011 – 2015 αποτιμάται σε εξοικονόμηση πόρων ύψους 40.6 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Είναι αξιοπρόσεκτο το γεγονός, ότι η Κύπρος συγκαταλέγεται στις χώρες οι οποίες κατά την περίοδο 2006 – 2015 είχαν επιτύχει καλύτερα αποτελέσματα, σε σύγκριση με το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης τόσο στη μείωση των σοβαρά τραυματισθέντων συνεπεία οδικών συγκρούσεων όσο και στη μείωση των οδικών θανάτων.
Ταυτόχρονα, στην Ε.Ε. παρουσιάστηκε πρόοδος κατά την εξαετία 2010 – 2015 στον τομέα της μείωσης των καταγεγραμμένων σοβαρών τραυματισμών. Η Ελλάδα παρουσίασε την καλύτερη μείωση στους σοβαρά τραυματισθέντες σε οδικές συγκρούσεις, σε ποσοστό 37%, ακολουθούμενη από την Κύπρο που είχε μείωση σε ποσοστό 36% και το Βέλγιο σε ποσοστό 25%.
Η Κύπρος κατέγραψε τη 2η μεγαλύτερη μείωση στην Ε.Ε. στους σοβαρά τραυματίες, συνεπεία οδικών συγκρούσεων, κατά την περίοδο 2010 - 2015, σε ποσοστό - 35,7%. Κατά συνέπεια, μπορεί να λεχθεί, ότι η Κύπρος μακροπρόθεσμα έχει σημειώσει επιτυχίες στη μείωση των οδικών θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών. Στους οδικούς θανάτους παρουσιάστηκε μια μείωση σε ποσοστό 26.7% κατά την περίοδο 2010 – 2015.
Παρόλο που εννέα χώρες κατέγραψαν μειώσεις στους θανάτους από οδικές συγκρούσεις και σε αυτές δεν περιλαμβάνεται η Κύπρος για την περίοδο 2014 – 2015, εντούτοις θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι κάποιες από αυτές τις χώρες, κατά το έτος 2010 που αποτελεί την αφετηρία της δεκαετίας που διανύουμε για αξιολόγηση της εξελικτικής πορείας των οδικών θανάτων, είχαν πολύ μεγαλύτερο αριθμό νεκρών από
την Κύπρο, η οποία κατά το 2010 είχε μόνο 60 νεκρούς (73 νεκρούς, ανά εκατομμύριο κατοίκους).
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός, ο οποίος εδρεύει στις Βρυξέλες και στοχεύει στη μείωση των οδικών θανάτων και τραυματισμών στην Ευρώπη.
Επιχειρεί να εντοπίσει και προωθήσει μέτρα οδικής ασφάλειας, βασισμένα στην έρευνα. Συγκεντρώνει αρκετούς εθνικούς και διεθνείς οργανισμούς, από την Ευρώπη, οι οποίοι σχετίζονται με την ασφάλεια των μεταφορών.
Το Πρόγραμμα PIN (Road Safety Performance Index Programme), του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2006 με στόχο την αξιολόγηση και σύγκριση των επιδόσεων οδικής ασφάλειας των χωρών που συμμετέχουν σε αυτό. Η ετήσια Έκθεση ∆είκτη Απόδοσης Οδικής Ασφάλειας (PIN) που δημοσιοποιείται αφορά την πρόοδο της Οδικής Ασφάλειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στο Ισραήλ, στη Νορβηγία και στη Σερβία.