Συμβούλιο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας Κύπρου


Έντιμε Υπουργέ Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως,
Κυρία Επίτροπε Περιβάλλοντος,
Κύριε Εκπρόσωπε του Αρχηγού της Εθνικής Φρουράς,
Κύριε Εκπρόσωπε του Διοικητή της ΕΛ.ΔΥ.Κ.,
Κύριε Πρώτε Εκτελεστικέ Διευθυντή του Ομίλου CNP Cyprus Insurance Holdings,
Κύριε Γενικέ Διευθυντή της CNP Ασφαλιστικής,
Φίλοι Λειτουργοί των ΜΜΕ,
Εκλεκτοί Προσκεκλημένοι,
Αγαπητοί Συνάδελφοι.

Με ιδιαίτερη ικανοποίηση σας καλωσορίζω κι εγώ με τη σειρά μου, στην καθιερωμένη Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας, την οποία, Αστυνομία και CNP Ασφαλιστική, διοργανώνουμε από κοινού για 19η συνεχή χρονιά. Και φέτος λοιπόν, πιστοί στο ραντεβού μας με τους πολίτες, πραγματοποιούμε τη σημαντική αυτή δράση, την έναρξη της οποίας σηματοδοτεί η σημερινή δημοσιογραφική διάσκεψη. Κορύφωση δε της Εβδομάδας Οδικής Ασφάλειας αποτελεί η εκδήλωση που είναι αφιερωμένη στα παιδιά και θα διεξαχθεί το Σάββατο 3 Νοεμβρίου στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής, μεταξύ των ωρών 1400 – 1700.

Από τις 29 Οκτωβρίου μέχρι και τις 04 Νοεμβρίου διασκορπίζουμε ηχηρά το μήνυμα: «Οδική Ασφάλεια - Πρόσεχε τη Ζωή σου». Η ζωή είναι το πολυτιμότερο αγαθό που δόθηκε στον άνθρωπο. Στον δρόμο δεν χωρεί ολιγωρία ή απερισκεψία. Απαιτείται υπευθυνότητα και σεβασμός απέναντι στους συνανθρώπους μας χρήστες του οδικού δικτύου, αλλά πρωτίστως σεβασμός στον ίδιο τον εαυτό μας, στην ίδια τη ζωή μας.

Κυρίες και Κύριοι,
Η διεθνής επιστημονική έρευνα έχει καταδείξει ότι η πλειοψηφία των οδικών συγκρούσεων θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί, αφού δεν πρόκειται για τυχαία γεγονότα, αλλά το αποτέλεσμα ανθρώπινης αμέλειας ή ανεύθυνης συμπεριφοράς. Γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο έχει εγκαταλειφθεί ο όρος «δυστύχημα» και υιοθετηθεί προοδευτικά ο όρος «σύγκρουση», ενώ για τον ίδιο ακριβώς λόγο οι πλείστες ευρωπαϊκές χώρες, ακολουθούν το «Όραμα Μηδέν» της Σουηδίας, για μηδέν νεκρούς σε οδικές συγκρούσεις. Βασιζόμενη στο Σκανδιναβικό αυτό μοντέλο, το 2010 η Ευρωπαϊκή Ένωση έθεσε ως νέο στρατηγικό ποσοτικό στόχο μέχρι το 2020, τη μείωση των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών από τροχαίες συγκρούσεις κατά 50%. Το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας Κύπρου, υιοθετώντας αυτό τον στόχο και προσαρμόζοντας τον στα κυπριακά αριθμητικά δεδομένα, καθόρισε όπως μέχρι το 2020, ο αριθμός των νεκρών να μην ξεπερνά τους 30, έχοντας ως αφετηρία το 2010, κατά το οποίο 60 πρόσωπα έχασαν τη ζωή τους σε τροχαίες συγκρούσεις. Για φέτος, επισυνέβησαν ήδη 37 θανατηφόρα δυστυχήματα στην Κύπρο με 42 νεκρούς, παρεκκλίνοντας μεν από τον τιθέμενο στόχο, εντατικοποιώντας δε ακόμη περισσότερο τις προληπτικές και κατασταλτικές μας προσπάθειες στα θέματα οδικής ασφάλειας.

Η αναβάθμιση του επιπέδου οδικής ασφάλειας με απώτερο στόχο τη μείωση των τροχαίων συγκρούσεων στον τόπο μας, αποτελεί για την Αστυνομία μία από τις ύψιστες προτεραιότητές της. Μέσα στο πλαίσιο της πρόληψης διενεργούμε ελέγχους σε 24ωρη βάση στα μελανά σημεία του οδικού δικτύου, σύμφωνα με τις στατιστικές και εμπειρίες των προηγούμενων ετών, αλλά και το γεωγραφικό σύστημα πληροφοριών (Geographical Information System - GIS), το οποίο έχουμε υιοθετήσει από το 2015. Εντατικοποιούμε, παράλληλα, τις εκστρατείες αστυνόμευσης που αφορούν την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, την ταχύτητα, τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας/κράνους και τη χρήση κινητού τηλεφώνου, καθότι οι παράγοντες αυτοί αποτελούν τις κύριες αιτίες σοβαρών και θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων. Στο έργο μας αυτό σημαίνων ρόλο θα διαδραματίσουν οι 90 σταθερές και 20 κινητές συσκευές Φωτοεπισήμανσης, οι οποίες εύχομαι ότι θα εγκατασταθούν και θα τεθούν σε λειτουργία κατά το 2019. Δέον να σημειωθεί ότι οι πρώτες συσκευές Φωτοεπισήμανσης, που εφαρμόστηκαν για 11 μήνες το 2007, σε καθορισμένα σημεία, είχαν επιφέρει, κατά το χρόνο λειτουργίας τους, αισθητή μείωση στις οδικές συγκρούσεις, σε ποσοστό που άγγιζε το 54%. Ένα εργαλείο για το οποίο, σύμφωνα με το College of Policing του Ηνωμένου Βασιλείου, 51 έρευνες κατέδειξαν ότι όπου εγκαταστάθηκε υπήρξαν κατά μέσο όρο, 21% λιγότερες οδικές συγκρούσεις. Επίσης, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, σε έγγραφό του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εισηγείται, μεταξύ άλλων μέτρων που πρέπει να ληφθούν από τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τη χρήση του Συστήματος Φωτοεπισήμανσης.

Στο μεταξύ, εκσυγχρονίζουμε τον εξοπλισμό μας, στο πλαίσιο εφαρμογής της έξυπνης αστυνόμευσης. Έχουμε εφοδιαστεί με 42 αστυνομικά οχήματα, τα οποία διαθέτουν το σύγχρονο σύστημα A.N.P.R. Το σύστημα αυτό, παρέχει τη δυνατότητα αυτόματης καταγραφής των αριθμών εγγραφής των οχημάτων, με σκοπό τον άμεσο εντοπισμό παραβατών σοβαρών αδικημάτων, μεταξύ αυτών και τροχαίων παραβάσεων.

Περαιτέρω, το νεοσυσταθέν Εθνικό Επιστημονικό Κέντρο Οδικής Ασφάλειας, το οποίο βρίσκεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, έχει αρχίσει ήδη τις εργασίες του. Υπενθυμίζεται ότι, το Κέντρο αυτό απαρτίζεται από ακαδημαϊκούς και καταρτισμένα μέλη από τις σχετικές με το θέμα κρατικές υπηρεσίες με σκοπό την παροχή επιστημονικής υποστήριξης σχετικά με την ενδεδειγμένη στρατηγική και τις δράσεις που θα ακολουθούνται σε θέματα οδικής ασφάλειας. Την ίδια ευμενή κατάληξη θα έχει και το θέμα της δημιουργίας Σχολής Επιμόρφωσης Οδηγών, το οποίο βρίσκεται υπό την ευθύνη και εποπτεία του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, μετά και τη δυνατότητα που δόθηκε στο Δικαστήριο και στην Αστυνομία παραπομπής των παραβατών τροχαίων αδικημάτων σε επανεκπαίδευση, ως εναλλακτική μορφή ποινής. Πέραν των προαναφερθέντων, αναφέρεται η επιτυχής εφαρμογή του νάρκοτεστ, καθότι στους εννέα μήνες εφαρμογής του διεξήχθηκαν 454 έλεγχοι από τους οποίους οι 325 οδηγοί βρέθηκαν θετικοί στη χρήση ουσιών, κυρίως κάνναβης, κοκαΐνης και μεθαμφεταμίνων. Τονίζεται, παράλληλα, η ετοιμασία Νομοσχεδίων που αφορούν στην αύξηση των ποινών, ώστε να υποβληθούν λίαν συντόμως ενώπιον της Βουλής των Αντιπροσώπων, καθιστώντας τις ποινές πραγματικά αποτρεπτικές και κατασταλτικές για τους παραβάτες τροχαίας.

Το πρόβλημα, ωστόσο, των οδικών συγκρούσεων μπορεί να αντιμετωπιστεί ριζικά μέσα από την παιδεία και κατ’ επέκταση μέσα από τη δημιουργία ορθολογικών στάσεων και συμπεριφορών. Απαιτείται εδώ και τώρα μια ολιστική προσέγγιση, η οποία να αρχίζει από τα πρώτα στάδια της παιδικής ηλικίας, καθότι η προσωπικότητα του ανθρώπου και κατ’ επέκταση οι στάσεις του, διαμορφώνονται, σε μεγάλο βαθμό, σε αυτή την καθοριστική ηλικία. Είναι γι’ αυτό τον λόγο που ετησίως χιλιάδες παιδιά επισκέπτονται το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής του Αρχηγείου Αστυνομίας, ενώ οι Αστυνομικοί της Γειτονιάς και της Τροχαίας, πραγματοποιούν εκδηλώσεις και παρέχουν διαφωτιστικές διαλέξεις σε παιδιά, από την προσχολική ήδη ηλικία. Χαιρετίζω, λοιπόν, την πρόσφατη συνεργασία της Αστυνομίας και του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, μέσω της παροχής σεμιναρίων σε Βοηθούς Διευθυντές, για την ένταξη του μαθήματος της Κυκλοφοριακής Αγωγής και στα Λύκεια.

Κυρίες και Κύριοι,
Η Αστυνομία έχει πλήρη επίγνωση της πολύπλευρης ευθύνης της απέναντι στην κοινωνία. Ωστόσο, το θέμα των οδικών συγκρούσεων είναι αναντίλεκτα πολυδιάστατο και πολύπλοκο. Γι’ αυτό και επιμένω να τονίζω ότι η αντιμετώπισή του απαιτεί οργανωμένες και συντονισμένες προσπάθειες. Άλλωστε, η πρόσφατη διεξαχθείσα μελέτη σχετικά με τον καταρτισμό νέας επικοινωνιακής στρατηγικής, καθώς και πολιτικής διαφώτισης στα θέματα οδικής ασφάλειας, καταλήγει στο συμπέρασμα για μια ολιστική προσέγγιση επί του θέματος. Μια προσέγγιση που θα διατηρεί μια ισορροπία μεταξύ ελέγχου και επιμόρφωσης, που θα περιλαμβάνει μηχανισμούς εμπλοκής και ενεργοποίησης όλων των αρμόδιων υπηρεσιών του κράτους και όλων των εμπλεκόμενων ή ενδιαφερόμενων φορέων της κοινωνίας, σε μια πολύπλευρη, συστηματική και διαρκή κοινή προσπάθεια. Στη βάση αυτή, το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, σε συνεργασία με το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών, ετοίμασε την επικοινωνιακή πολιτική του Υπουργείου και κατ’ επέκταση της Αστυνομίας για τα θέματα οδικής ασφάλειας. Μια ενιαία πολιτική με κεντρικό λογότυπο τη λέξη: «Σκέψου», την οποία οφείλουμε όλοι να υποστηρίξουμε ένθερμα, φτάνοντας έτσι σε ακόμη πιο υψηλά επίπεδα οδικής ασφάλειας. Αξίζει να αναλογιστούμε τη βρετανική εκστρατεία “Τhink”, η οποία συνέβαλε ουσιαστικά στη μείωση των θανατηφόρων και σοβαρών οδικών συγκρούσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο.


Σταθερός σύμμαχός μας στον αγώνα για ανάπτυξη και καλλιέργεια οδικής συνείδησης, η CNP Ασφαλιστική. Αισθάνομαι, λοιπόν, στο σημείο αυτό την ανάγκη να εκφράσω τις ολόψυχες ευχαριστίες μου στη CNP Ασφαλιστική για τη διαχρονική προσφορά της σ’ αυτόν τον καθοριστικής σημασίας τομέα της δημόσιας ασφάλειας. Η CNP έχει αποδείξει εμπράκτως διαμέσου των χρόνων, ότι είναι ένας Οργανισμός με κοινωνική ευθύνη και ευαισθησία στον τομέα της οδικής ασφάλειας, με πολυάριθμες και ουσιαστικές πρωτοβουλίες και δράσεις στο ενεργητικό της.

Ένα μεγάλο ευχαριστώ οφείλω, στους εκπροσώπους των Μ.Μ.Ε. που τόσα χρόνια δηλώνουν το παρόν τους στα θέματα οδικής ασφάλειας, αλλά και στα μέλη τoυ Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου που εμπλέκονται στην πραγματοποίηση των προγραμματιζόμενων εκδηλώσεων και για τον προληπτικό και κατασταλτικό ρόλο που καθημερινά διαδραματίζουν ώστε να είναι ασφαλείς οι δρόμοι της χώρας μας.

Κλείνοντας, θα ήθελα να ευχηθώ κάθε επιτυχία στις επικείμενες εκδηλώσεις της ιδιαίτερα σημαντικής αυτής εβδομάδας για την Οδική Ασφάλεια. Η οδική ασφάλεια αποτελεί θα έλεγα ‘μονόδρομο’. Για να διαφυλάξουμε το ύψιστο αγαθό της “ζωής”. Γιατί η ανθρώπινη ζωή είναι μοναδική, ανεκτίμητη και αναντικατάστατη.

Σας ευχαριστώ.


Κατεβάστε το αρχείο τύπου WordXαιρετισμός Αρχηγού Αστυνομίας στη δημοσιογραφική διάσκεψη για την έναρξη της εβδομάδας οδικής ασφάλειας-29-10-18-ΠΑΡΚΟ.doc