Συμβούλιο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας Κύπρου


ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟ
Στο πλαίσιο των προσπαθειών που καταβάλλει η Αστυνομία για μείωση των οδικών τροχαίων συγκρούσεων και για εμπέδωση της οδικής συνείδησης από τους χρήστες του οδικού δικτύου, παρατίθενται χρήσιμες συμβουλές για ασφαλή οδήγηση στους αυτοκινητόδρομους:
Η θέση στο οδόστρωμα
Κατά κανόνα απαγορεύεται να κινείσθε στη δεξιά λωρίδα του αυτοκινητόδρομου έστω και αν κινείσθε με την ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα. Έχετε το δικαίωμα να χρησιμοποιήσετε τη δεξιά λωρίδα μόνο για να προσπεράσετε. Μόλις τελειώσετε το προσπέρασμά σας, επανέρχεσθε στην κανονική σας λωρίδα.

Η λωρίδα έκτακτης ανάγκης οριοθετείται με ειδική διαγράμμιση (συνεχή γραμμή) και δεν έχετε το δικαίωμα να κινηθείτε σε αυτήν παρά μόνο σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης με αναμμένα φώτα κινδύνου.

Τα όρια ταχύτητας

Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα στους αυτοκινητόδρομους έχει ορισθεί στα 100km/h και η κατώτερη σε 65km/h και αφορά μόνο στα επιβατηγά αυτοκίνητα και στις μοτοσικλέτες άνω των 125cc. Για φορτηγά, ρυμουλκά ή αρθρωτά υπάρχει ειδική πρόνοια και το ανώτατο όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους έχει ορισθεί στα 80km/h.

Η απόσταση ασφαλείας

Όπως και στις λοιπές οδούς, έτσι και στους αυτοκινητόδρομους οφείλετε, όταν κινείσθε πίσω από άλλο όχημα, να αφήνετε από αυτό μια απόσταση ασφαλείας, που να είναι επαρκής για να αντιδράσετε έγκαιρα σε μια απρόβλεπτη επιβράδυνση που θα είναι αναγκαία (εμπόδιο, δυστύχημα κλπ). Να έχετε υπόψη σας ότι στον αυτοκινητόδρομο, επειδή τα όρια ταχύτητας είναι μεγαλύτερα, η απόσταση ασφαλείας πρέπει να είναι σημαντικά μεγαλύτερη από αυτήν που αφήνετε στο λοιπό οδικό δίκτυο.

Το Προσπέρασμα

Κάθε φορά που οδηγείται σε αυτοκινητόδρομο προσπερνάτε κατά κανόνα πολύ πιο εύκολα, γιατί οι κατευθύνσεις κυκλοφορίας χωρίζονται με διάζωμα, ενώ κάθε ρεύμα διαθέτει περισσότερες από μια λωρίδες ανά κατεύθυνση. Επειδή όμως η ταχύτητα των οχημάτων είναι μεγαλύτερη σε σύγκριση με το λοιπό οδικό δίκτυο, τα αποτελέσματα ενός ατυχήματος κατά το προσπέρασμα είναι πιο σοβαρά και συνεπώς, οφείλετε να λαμβάνετε κάποιες ιδιαίτερες προφυλάξεις.

Επιτρέπετε η χρήση της δεξιά λωρίδας για κανονική οδήγηση ή για προσπέρασμα, όταν για οποιοδήποτε λόγο η αριστερή λωρίδα δεν είναι ελεύθερη και για τόσο χρόνιο και απόσταση όσο χρειάζεται για επάνοδο στην αριστερή λωρίδα ή για διευκόλυνση/παραχώρηση προτεραιότητας σε μηχανοκίνητο όχημα που εισέρχεται στον αυτοκινητόδρομο.

Γι αυτό το λόγο να ελευθερώνετε τη δεξιά λωρίδα μόλις διακρίνετε από τον εσωτερικό σας καθρέφτη το όχημα που έχετε προσπεράσει. Μόνο στην περίπτωση συμφόρησης, όπου η τροχαία κίνηση στη δεξιά λωρίδα κινείται με χαμηλότερη ταχύτητα από την τροχαία στην αριστερή, τα οχήματα στην αριστερή λωρίδα μπορούν να προσπεράσουν συνεχίζοντας την πορεία τους.

Πριν επιχειρήσετε να προσπεράσετε ελέγξετε κατά πόσον ο οδηγός που προπορεύεται ετοιμάζεται να προσπεράσει και αυτός. Βεβαιωθείτε, παρατηρώντας τους καθρέφτες σας, ότι η λωρίδα που προτίθεστε να ακολουθήσετε θα είναι ελεύθερη κατά τη διάρκεια του προσπεράσματος και μην προκαλείτε οποιοδήποτε οδηγό να αλλάζει πορεία ή ταχύτητα.

Όταν αποφασίζετε ότι θα προσπεράσετε, να χρησιμοποιείτε το δεξιό ηλεκτρικό σηματοδότη κατεύθυνσης και να προσπερνάτε χωρίς καθυστέρηση. ΝΑ ΜΗΝ ΠΡΟΣΠΕΡΝΑΤΕ ΕΑΝ ΕΧΕΤΕ ΟΠΟΙΑNΔΗΠΟΤΕ ΑΜΦΙΒΟΛΙΑ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ Ο ΠΑΡΑΜΙΚΡΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ.

Η Πυκνή κυκλοφορία

Σε περίπτωση πυκνής κυκλοφορίας, για σκοπούς προφύλαξης/περισσότερης ασφάλειας, να αφήνετε πάντοτε μεταξύ του οχήματός σας και εκείνου που προηγείται, μια σημαντική απόσταση ασφαλείας, ακόμα και όταν η ταχύτητα κυκλοφορίας είναι σχετικά χαμηλή. Συχνά, οι οδηγοί υποτιμούν αυτή την απόσταση όταν οδηγούν σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας, με αποτέλεσμα όταν κάποιο όχημα επιβραδύνει ξαφνικά να καθίσταται σχεδόν αναπόφευκτη η διαδοχική σύγκρουση (καραμπόλα).

Εάν φθάνετε σε σημείο όπου η ταχύτητα των οχημάτων που προπορεύονται μειώνεται απότομα, τότε να ανάβετε τα φώτα κινδύνου για να προκαλέσετε την προσοχή/εγρήγορση των οδηγών που σας ακολουθούν.

Δεν επιτρέπετε στον αυτοκινητόδρομο:

· Η οδήγηση οχήματος με πορεία προς τα πίσω, εκτός στην έκταση που είναι αναγκαίο για να μπορέσει το όχημα να προχωρήσει προς τα εμπρός ή να συνδεθεί με άλλο όχημα.
· Η οδήγηση οχήματος από πρόσωπο που κατέχει μαθητική άδεια οδήγησης, εκτός για σκοπούς εκπαίδευσης και νοουμένου ότι συνοδεύεται από αδειούχο εκπαιδευτή ή για σκοπούς εξέτασης για απόκτηση Άδειας Οδήγησης.
· Η οδήγηση ή παρουσία των πιο κάτω:
Ø Ποδηλάτου και μοτοποδηλάτου
Ø Ελκυστήρα ή εκσκαφέα
Ø Θεριστικής μηχανής
Ø Αλωνιστικής μηχανής
Ø Διατρητικής μηχανής
Ø Οχήματος σε τρεις τροχούς ή με κίνηση σε ερπύστριες
Ø Γερανού
Ø Οχήματος το οποίο δεν μπορεί να διατηρεί ταχύτητα τουλάχιστον 65km/h.
· Η παρουσία ή διακίνηση πεζού
· Η στάση και στάθμευση. Δεν επιτρέπεται σε κανένα όχημα να σταματά ή να παραμένει στάσιμο σε λωρίδα αυτοκινητόδρομου. Σε περίπτωση που είναι αναγκαίο να σταματήσει στον αυτοκινητόδρομο λόγω μηχανικής βλάβης, έλλειψης καυσίμων, λιπαντικών, νερού ή άλλου υγρού, δυστυχήματος, ασθένειας ή άλλης έκτακτης ανάγκης, το όχημα οδηγείται ή απομακρύνεται από το οδόστρωμα και παραμένει στάσιμο πάνω στο έρισμα που εφάπτεται του οδοστρώματος με τρόπο που να μην εμποδίζει ή συνιστά κίνδυνο για άλλα οχήματα που χρησιμοποιούν το δρόμο. Θα πρέπει να τοποθετείται σε απόσταση 50 μέτρων περίπου, από το πίσω μέρος του οχήματος, αντανακλαστικό τρίγωνο κινδύνου.
· Όπου στον αυτοκινητόδρομο, το οδόστρωμα έχει τρεις η περισσότερες λωρίδες απαγορεύεται η χρήση της δεξιά λωρίδας από:
Ø Οχήματα που σύρουν ρυμουλκούμενα
Ø Μηχανοκίνητα οχήματα βαρετού τύπου με μικτό βάρος μεγαλύτερο από 7,5 τόνους
Ø Λεωφορεία με μικτό βάρος μεγαλύτερο από 7,5 τόνους.


Κατεβάστε το αρχείο τύπου WordΑΣΤ. ΑΝΑΚ 1 - 27.7.14.doc